Máme rádi svou Zem

Naše planeta Země je domovem všech lidí, zvířat i rostlin. Děti se učí, jak ji chránit – sbírají odpadky, šetří vodu a poznávají krásy přírody kolem nás. Společně objevujeme, proč je důležité pečovat o naši Zemi, aby zůstala zdravá i pro budoucí generace.

Podívej se, jak je krásně na světě. Vítr fouká, voda teče, slunce vždycky najde tě. Uděláme všechno pro to, aby to tak zůstalo, aby se nám, ani Zemi, nic špatného nestalo. Vymeteme všechnu špínu, vyčistíme rybníky, máme ještě hodně práce – svět je přece veliký!

Skleníkový efekt

Den Země 22.4.

Den Země je svátkem naší planety. Kromě lidí existuje mnoho dalších živých tvorů a rostlin, kteří potřebují Zemi ke svému životu.

V současné době tráví děti mnohem víc času doma. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Den Země však může být ideální příležitostí k tomu, jak dostat děti do přírody, zabavit je nějakou z aktivit, které se dají venku podnikat. Jednou z takových aktivit je například Stavba domečků pro skřítky – viz níže.

Nabídka aktivit a činností

Stavba domečků pro skřítky

  • Pro tuto hru je nejlepším prostředím les.
  • S dítětem posbíráme různé přírodniny, např. větve, kameny, šišky, mech, suchá tráva… a stavíme domečky pro lesní skřítky.

Práce s globusem a encyklopedií

  • S dítětem si v knize prohlížíme různé obrázky – zeměkoule, hory, lesy, řeky, oceány, pevniny. Můžeme na globusu hledat kontinenty a ostrovy.

  • Určujeme rozdíl mezi pevninou a vodou. Povídáme si o zemském povrchu (hlína, kámen, písek). Dále si můžeme povídat o tom, jaká zvířata žijí na Zemi a jaké rostliny zde rostou.

  • Ukazujeme dítěti obrázky ohrožených zvířat (papoušek, gorila, želva, krokodýl, velryba). Jako pomůcku můžeme dítěti pustit filmový příběh: Zachraňte Williho – příběh o záchraně velryby.

Půda

Ptáme se dítěte na otázky:

  • Je půda důležitá?
  • Proč? Pro koho?
  • Kdo v půdě žije?
  • Může být půda znečištěná? Čím?

Badatelé / vědci

  • Budeme potřebovat lupu, kousky igelitu, gumy, plastu, hlínu a větší mísu.

  • Posadíme dítě ke stolu. Na stůl položíme mísu s hlínou, do které přidáme např. igelit, gumu, kus plastu.

  • Dítě vybírá z hlíny – kamínky, klacíky, apod. ale také věci, které do hlíny nepatří – guma, igelit, kus plastu.

  • Upozorníme dítě, že v hlíně se mohou nacházet i drobní živočichové. Vše můžeme prozkoumat lupou.

Vznik půdy

  • Připravíme si bedýnku, listí nebo malé kousky papíru, trávu, větvičky, odpad ze zeleniny, trochu hlíny, kompostové žížaly.

  • Nachystané věci vložíme do bedýnky.

  • Na dno dáme vlhké listí nebo vlhké kousky papíru. Dále přidáme nasbíranou trávu, větvičky nalámané na malé kousky, odpad ze zeleniny a promícháme s hlínou.

  • Poté dáme do bedýnky žížaly. Občas prohrábneme a pokropíme.

  • Postupně pozorujeme, jak vzniká půda.

     

Počítáme kameny

  • Venku posbíráme kameny, které rozdělíme do dvou a více skupin.
  • Určujeme jejich počet, dále se můžeme ptát, v jaké skupině je méně x více x stejně kamenů.
  • Dalším úkolem bude postavit cesty (řady kamenů) a určovat, která řada je kratší x delší x stejná.

Krajina

  • Do pekáče nasypeme mouku a necháme dítě kreslit krajinu dle své fantazie nebo dle pokynu rodiče (stromy, květiny, tráva…)

Říkadlo s pohybem

Nejprve se s dítětem naučíme říkanku a poté si ji vyzkoušíme s pohybem.


Spalo v zemi zrníčko, (dítě je stočené do klubíčka)
hřálo na něj sluníčko. (dítě se posadí, jednu nohu skrčí pod sebe, druhou natáhne)
Deštíček mu dával pít, (dítě má ruce sepnuté nad hlavou a pomalu se zvedá)
aby mohlo vyklíčit. (dítě má ruce sepnuté nad hlavou a pomalu se zvedá)

Vzduch kolem nás

Ptáme se dítěte na otázky: 

  • Jaký je vzduch?
  • Jde vzduch vidět?
  • Je vzduch důležitý?
  • Jakou má cenu?
  • Co by bylo bez vzduchu?
  • Jaký je vzduch v našem městě?
  • Co všechno vzduch znečišťuje?
  • Co by se mělo dělat pro čistější vzduch?

Foukání do papírové kuličky

  • Připravíme si brčko a papír.
  • Z papíru si vyrobíme kuličku. Dítě fouká brčkem do kuličky a sleduje její cestu.
  • Případně můžeme předem vytyčit cestu z různých kostek a dítě se snaží dostat kuličku do cíle.

Proudění větru

  • Při procházce si na klacek připevníme pruh papíru (např. krepový papír) a pozorujeme proudění větru.

Všechno létá, co peří má

  • Při procházce v přírodě rodič říká: „Všechno létá, co peří má.“ (pes létá, dům létá, motýl létá,….)
  • Dítě reaguje na slova, která rodič řekne. Pokud je to věc, která nelétá, dítě udělá sochu (zůstane stát).
  • Když rodič vysloví předmět nebo zvíře, které létají, dítě začne pobíhat.

Foukání bublin

  • Připravíme si pěnu do koupele (saponátový roztok)
  • Do umyvadla dáme pěnu a vodu v poměru asi 1:2 a důkladně promícháme.
  • Dítě si udělá na jedné ruce pomocí palce a ukazováku uzavřený kruh, nabere roztok a fouká bubliny.

Druhy větrů

  • Venku běháme s dítětem v různých rychlostech dle názvu větru – lehký vánek, větřík, vítr, vichřice apod.

Grafomotorika – uvolňovací cviky

  • Vítr: libovolně čmáráme – uvolňujeme zápěstí

  • Kouř: ve vzduchu volně kreslíme kouř z komínů

Vodstvo

Dítěti klademe otázky:

  • Kde všude najdeme vodu?
  • Jaká může voda být?
  • K čemu potřebujeme vodu?
  • Je voda důležitá? Proč?
  • Co by se dělo bez vody?

Znečištěná voda

  • Připravíme si potravinářské barvivo, sklenici, bílou květinu. (sněženka, tulipán, karafiát,…)

  • Na stůl dáme sklenici s vodou.

  • Do sklenice s vodou společně kápneme potravinářské barvivo a pozorujeme rozptylování barviva ve vodě, než se obarví všechna voda.

  • Představíme si, že barvivo je nějaká škodlivina ve vodě. Poté do sklenice dáme květinu a pozorujeme, co se s květinou děje.

  • Ptáme se dítěte, co si myslí, že se s květinou stalo a proč?

Čistička

  • Připravíme si 2 zavařovací sklenice, 2 PET lahve, písek, kamínky, filtrační papír.

  • Nachystáme si špinavou vodu – klacíky, listí, hlína, polystyrén, kousky sáčku apod.

  • Rozřízneme PET lahve – potřebujeme vrchní část, které odšroubujeme vršek.

  • Vrchní část PET lahve otočíme hrdlem dolů a vložíme do sklenice, dáme filtrační papír – do jedné kamínky do druhé písek –

  • Čistička je hotová.

  • Špinavou vodu naléváme do první sklenice s kamínky – voda se zbaví hrubších nečistot (kamínky, klacíky,…) – pozorujeme s dítětem, že je voda o něco čistější, ale pořád to není ono.

  • Vodu z první sklenice vezmeme a naléváme ji do druhé sklenice s pískem (přes písek filtrujeme vícekrát) – opět s dítětem pozorujeme čistotu vody.

Třídění odpadu

Ptáme se dítěte na otázky:

  • Odkud máme odpadky?
  • Kam všechny odpadky patří?
  • Patří vše do jednoho koše?
  • Proč jsou kontejnery barevné?
  • Znáte místo, kde takové kontejnery jsou?
  • Proč je důležité odpad třídit? –

Recyklace

Na odpadky

  • Připravíme si barevné „koše.“ (barevné papíry – modrý, žlutý, zelený, černý)
  • Do rohů místnosti rozmístíme barevné „koše.“ (modrý, žlutý, zelený, černý papír) Dítě chodí po místnosti, rodič r
  • říká názvy odpadků. Dítě má za úkol postavit se ke správnému „koši.“ (např. PET lahev – dítě si stoupne na žlutý papír, apod.) Obměna – na zem položíme obrázky nebo předměty z různých materiálů, které děti odnáší do správných „košů.“
  • Kam s odpadky?

Využití odpadu, než ho vyhodíme

  • Víčka: Použijeme víčka, ze kterých můžeme vytvořit obrázek dle fantazie, nebo si vytvořit cestu po které chodíme.

  • Kelímky od jogurtu: Vytvoříme s dětmi slalom.

  • Staré noviny: Cesta přes řeku – rozložíme noviny po místnosti, dítě si vybírá cestu přes „řeku“.

Poklad

  • Připravíme si ohryzek, PET lahev, slupka od banánu, mikrotenový sáček, víčko, skleničku od přesnídávky, papír, květinu, žalud, kaštan, papír, propisku, lopatu – „poklad“.

  • S dítětem vybereme odpadky (např. ohryzek, PET lahev, slupku od banánu, mikrotenový sáček, víčko, skleničku od přesnídávky, papír, květinu, žalud, kaštan).

  • Předměty z pokladu sepíšeme na papír.

  • Vybereme místo venku, kde náš „poklad“ zahrabeme a označíme.

  • Před dítětem si zapíšeme do kalendáře, kdy poklad vykopeme.(cca za měsíc) Poklad vyhrabeme a zjišťujeme, co v něm chybí.

Barevné kontejnery

  • Venku hledáme barevné kontejnery – žluté, zelené, modré,…

  • Zjišťujeme, co se do nich dává.

  • Sledujeme nepořádek u popelnic, práci popelářů a třídíme odpad.

Papír

Ptáme se dítěte na otázky:

  • Co vše je z papíru?
  • Co s papírem můžeme dělat?
  • Odkud takový papír máme?
  • Co uděláme s nepotřebným papírem?
  • Dá se z použitého papíru udělat nový? 

Výroba papíru

  • Připravíme si noviny nebo starý papír, čistý balicí papír nebo mikrotenový sáček, savý papír (noviny), savá látka (utěrka), rovná deska, mísa (lavor), mixér.
  • Rozmočený papír rozmixujeme na kaši, ne příliš jemnou.
  • Do kaše můžeme zapracovat barvivo, dle fantazie.
  • Na desku (stůl) dáme savou látku, na kterou položíme vrstvu novin a na ně balicí papír (nebo sáček).
  • Z papíroviny (kaše) vymačkáme přebytečnou vodu, ale nesmí být příliš suchá a vytvoříme na balicím papíru svůj vlastní arch. (dle fantazie dítěte).
  • Arch poté zbavujeme pomocí novin přebytečné vody, měníme i noviny pod balicím papírem.
  • Nakonec můžeme přejet válečkem, aby byl nový papír rovnější.
  • Necháme sušit. (Usušený arch nového papíru opatrně sloupneme, pokud se zkroutil, můžeme ho přes látku přežehlit.)

Plast

Ptáme se dítěte na otázky:

  • Kam plast patří?
  • Co všechno je plastové?
  • Dá se plast také recyklovat?

Obrázky z PET víček

  • Dítě si na zemi z víček od PET lahví skládá obrázky na různé téma.
  • Kytky, obličeje, domy, dopravní prostředky,…

Smyslové hry

  • Hmat: Jaký je plast? – měkký, tvrdý, studený.

  • Sluch: Jaký je plast? – šustí, zvuky o sebe,…

  • Zrak: Jaký je plast? – barevný, průhledný,…

Sklo

Ptáme se dítěte na otázky:

  • Kde všude sklo najdeme? J
  • aké je sklo?
  • Dá se sklo rozbít?
  • Do jakého kontejneru sklo patří?
  • Dá se sklo recyklovat?
  • Co je ze skla?

Rozbití skla

  • Venku rozbijeme sklo.
  • Dítě zjistí, že je sklo rozbitné – vznikají střepy, které nám mohou ublížit.
  • Dbáme na bezpečnost a úklid střepů do správného kontejneru.

Hádanky

Je to neviditelné,
ale pro život důležité.
Vzduch

Je to bílé jako sníh,
hladké jako sklo,
lehké jako peříčko,
rovné jako stůl
a dobře se na to maluje.
Papír

Do šatů mě nabíráš,
pak přede mnou zavíráš,
v teple pro mne slzí oči,
vše se za mnou venku točí,
beru s hlavy klobouky,
nepouštěj mne do mouky.
Vítr

Básničky

Nepořádek

Nepořádek, nepořádek,
ten je na nás krátký,
my jsme děti šikovné,
vrátíme ho zpátky.
Odpad patří do popelnic,
jako ryba do vody,
abychom tu zase měli,
školku plnou pohody.

Třídíme odpad

I když jsme jen malé děti,
umíme už třídit smetí.
Modrá, žlutá, zelená,
víme, co to znamená.
Nedá nám to žádnou práci,
už jsme jako dospělci.
Papír, plasty a sklenice,
dát do správné popelnice.

Den Země

Naše Země svátek slaví,
dneska má svůj velký den.
Proto si teď pojďme říci,
proč má býti oslaven.
Země je planeta velká,
umožňuje život všem,
dodává nám čistou vodu
a živiny každý den.
Každým rokem plodí nové
květy, stromy, rostliny.
Díky nim pak máme kyslík,
plyn k dýchání jediný.
Země dává vhodnou půdu
k pěstování potravy.
Dobrá voda ze studánky
postaví nás na nohy.

Čím voní hlína

Čím voní hlína?
To je prosté –
vším, co z ní roste:
dřínem i modřínem,
trávou i chlebem a také nebem.
Jak se to nebe dostane dolů?
Chytí se vody a padají spolu.
Hlína je po dešti vypije z louží.
Ať jí slouží!

Písničky

Materiály ke stažení