Lidské tělo

Děti se v mateřské škole učí poznávat jednotlivé části lidského těla, jejich názvy a funkce. Hravou formou si osvojují, kde máme hlavu, oči, uši, ruce nebo nohy, a co která část těla dělá.

Bylo jedno tělo, to dvě nohy mělo. Každá noha prstů pět, věděl o tom celý svět. A když budeš chvíli potichu, uslyšíš, jak ve tvém hrudníku, srdíčko se skrylo, aby ti tam bilo! Nad srdíčkem ramena, co to ale znamená ? Z ramen nám dvě ruce trčí, na konci se prsty krčí. A pak ještě velká koule, a v té kouli hned dvě boule. Je to hlava, co se točí, a ty boule, to jsou oči. Stále je tam místa dost, aby se tam vešel nos. A pod nosem zuby v puse, co se smějí v jednom kuse !

Jak vypadá a funguje naše tělo?

  • pomocí rozhovoru, prohlížení obrázků v encyklopediích budeme hledat odpovědi na otázky z čeho se naše tělo skládá, jakou roli mají jednotlivé orgány v těle

Poznáváme svoji hlavu

  • video provází děti hravou básničkou, která popisuje části hlavy – oči, nos, uši i ústa – a pomáhá malým předškolákům přirozeně si zapamatovat, co je součástí lidské hlavy“. Je to skvělý způsob, jak spojit učení se smysly, jazykem a rytmem pro podporu mentálního i motorického rozvoje

Kostra

  • co drží naše tělo vzpřímené, jak se nazývají některé kosti, co nám pomáhá se pohybovat? 
  • ukazujeme a popisujeme na obrázku kostry – páteř, hrudní koš, pánev, lebka
  • jsou kosti pevné, dají se zlomit? 
  • přiblížíme si nebezpečí, při nichž si můžeme kost zlomit 

Klouby

  • tam, kde můžeme ohýbat tělem, máme kloub. Hýbáme hlavou, rukama, nohama, loktem a vždy si ukážeme, kde kloub máme.

Svaly

  • čím jsou kosti pokryty, co máme pod kůží ?
  • uvědomění si svalů – cviky na bříško, kdo chce mít velké svaly musí cvičit. Svaly máme i na obličeji, kdybychom je neměli, vypadali bychom takto : obličej bez výrazu, nemohli bychom se smát,… 
  • procvičíme si mimické svaly – usmějeme se, zamračíme, nafoukneme se, vyplazujeme rychle jazyk 

Naše smysly a jejich orgány

  • kolik máme smyslů a k čemu nám slouží? (čich, chuť, zrak, hmat, sluch ).
  • smyslové hry – Slepá bába, Na kukačku, Co je sladké, slané, kyselé a hořké.

Orgány v těle

  • nejdůležitější z nich srdce, plíce, žaludek – k čemu slouží?
  • povíme si o nich a ukážeme na obrázku.
  • využijeme kresleného seriálu Byl jednou jeden život zde

Jak o svoje tělo musíme pečovat?

  • význam správné hygieny a zdravého stravování.
  • vytvoříme koláž ze zdravých potravin, nezdravých potravin.

Obkreslení postavy sourozence, maminky, tatínka

  • uvědomění si tvaru těla, obkreslíme postavu a sledujeme, jak vypadá obrys. Pak ho společně dokreslíme a vybarvíme.

Pohádka

Pokusy a objevy

  • otisk dlaně; děti si namáčejí dlaně do barvy a pak je otisknou na balicí papír, pozorují rozdíly velikosti dlaně a strukturu kůže můžeme použít ke zkoumání lupu

Manipulační hry

  • navlékání korálků; děti na vlasec navlékají dřevěné korálky, procvičí si tím jemnou motoriku; kuličky z papíru; děti mačkají dlaněmi do kuliček listy novinového papíru, hod na cíl; modelujeme kuličky, a tak procvičujeme jemnou motoriku; děti se snaží mezi dlaněmi vytvarovat kuličky, např. modelujeme hlavu panáčka; používáme domácí modelínu

Kimova hra

  • na stůl položíme několik předmětů. Ukážeme je dětem. Pak předměty zakryjeme a jeden z nich odebereme, po odkrytí dítě hádá, která věc zmizela.

Hledej části těla dle hmatu

  • dítěti zavážeme oči a necháme ho osahat část těla sourozence, maminky, tatínka apod. – ruka, loket, prst, chodidlo apod. Dítě zkusí správně pojmenovat část těla, na kterou sahá. Obtížnost hádanek volíme dle schopností dítěte. Náročnější – koleno, loket, rameno, kotník apod. Lehčí – celá ruka, noha, hlava.

Poznáváme různé zvuky

  • např. venku, uvnitř šustění pytlíku, mačkání pet lahve, cinkání na lžičky, na skleničku, zvuky z CD.

Poznáváme podle chuti

  • např. potraviny, určování sladké, slané, kyselé, hořké.

Hmatové hry

  • rozeznávat různé povrchy – hladký, hrubý, různé tvary, velikosti.

Hygiena

  • hřeben, kartáček, mýdlo, ručník. Během celého dne se na naší kůži hromadí mikroby a nečistoty. Důležité je se pravidelně umývat vodou a mýdlem, jen tak mikroby zlikvidujeme a zabráníme vzniku infekcí
  • pravidelně si musíme mýt vlasy, uši a nehty. Velmi důležité je čistit si pravidelně zuby. Povídáme si s dětmi kolikrát denně si čistíme zuby, myjeme ruce a proč

Spánek

  • naše tělo si potřebuje po dlouhém dni odpočinout, aby si dobylo baterie a abychom druhý den byli zase svěží a čilí. Pokud bychom se dostatečně nevyspali, byli bychom ospalí, malátní a pomalí. Ve spánku naše tělo stále pracuje – dýchá, polyká, zažívá, vnímá, jen pomaleji.
  • čím je člověk mladší tím více musí spát – miminko spí skoro celý den, malé děti spí ještě po obědě a večer a dospělci spí jen večer

Básničky

Pohádka o jedné hádce

Hádalo se břicho s hlavou, 
kdo je víc. 
Hádala se levá ruka s pravou,
kdo je víc.
Ruka s nohou hádaly se denně,
kdo je víc.
Řekla hlava nazlobeně:
„Jeden bez druhého nejsme nic!“

Lidské tělo

Hodně kostí v těle,
cítím se skvěle.
Spojují je klouby
a někdy i šrouby.
Hrudní koš je maska,
pro srdce i plíce,
tak se koukej o své tělo starat více.

 

Moje tělo

Moje tělo mozek řídí,
oči ty to dobře vidí.
Pod hlavou je krček malý,
na rukách jsou velké svaly.
Na nich máme prstů pět,
spočítáme si je hned.
V hrudním koši srdce máme,
do bříška si jídlo dáme.
Nohy obě procvičí se,
venku dobře skotačí se.

Smysly

Člověk, ten má smyslů pět,
znám je všechny nazpaměť.
Kde jsou oči, tam je ZRAK,
po prstech nám skáče HMAT.
SLUCH nám sedí na uších,
do nosu nám vlezl ČICH.
A CHUŤ v ústech na jazýčku
spinká si tu na krajíčku.

Tělo

Levá ruka, pravá ruka,
do dlaně si prstík ťuká.
Pěsti, lokty, ramena,
hlava, břicho, kolena.
Oči, pusa, nos
ten kluk (např. Pepík) je (chodí) bos.

Hlava
Nos ten cítí, někdy pšíká,
Uši slyší, co kdo říká,
Oči vidí celý svět,
Ústa umí vyprávět.
Oko chrání víčko, řasy,
Hlavu zdobí také vlasy.
Ještě vlasy a i bradu,
Obočí zas dělá řadu.
To vše na hlavičce máme
a teď už to dobře známe.

Písničky

Materiály ke stažení