Pro předškoláky

Pomáháme dětem zapojit tělo i mysl prostřednictvím zábavných a poučných aktivit.

Rozvoj pozornosti a koncentrace

Pozornost a soustředění na dokončení práce budou děti potřebovat i tehdy, když úkoly nejsou samá barva a zábava.  

Rozvoj myšlení a řeči​

Řeč ve spojení se školní zralostí pro mnoho lidí znamená schopnost správně vyslovovat hlásky.  Výslovnost je např. pro správné psaní velmi důležitá a pokud není před nástupem do školy dozrálá, věnuje se dítěti obvykle klinický logoped.

Všechny aktivity a činnosti realizované v naší škole vedou k položení základu pro vytvoření zdravého životního stylu. Společnou snahou všech zaměstnanců je, aby MŠ byla místem radosti, úspěchu, pochopení, vzájemné komunikace a místem otevřeným pro širokou veřejnost.

Rozvoj prostorového vnímání

Jak je u dítěte rozvinuto prostorové vnímání můžeme vidět třeba na tom, jak chápe instrukce s předložkami (VEDLE, NAD, POD…) nebo se slovy PRVNÍ, POSLEDNÍ, VPŘEDU, VZADU…. 

Všimněte si, že hned vedle zadání je i malý semafor. Ten si může dítě vybarvit podle toho, jak si myslí, že se mu dařilo úkol splnit:

  • zelená – úkol jsem zvládl/a v pohodě
  • oranžová –  něco mi šlo, ale potřeboval/a jsem trochu pomoci maminky/tatínka
  • červená – úkol byl moc těžký, ještě se mi nedařil, zkusím to zase příště

Rozvoj časového rozlišování

Předškolní dítě si ještě nedovede představit, kolik času je hodina, dva dny, měsíc. Mělo by ale rozumět pojmům “včera, dnes, zítra, ráno, večer, den, noc”, dále třeba vyjmenovat roční doby a k nim přiřadit hlavní znaky. 

Tréninkem vnímání času a slovníku, který je s tím spojený, pomůžete dítěti, aby dovedlo ve škole vyprávět děj, plánovat si aktivity během dne a týdne, pochopit posloupnost matematických úkonů i jiných činností nebo třeba rozvrh hodin.

Rozvoj sluchového rozlišování​

Říkáte si, že vaše dítě slyší dobře?  Ano, pokud nemáme dítě se sluchovým postižením, slyší dobře naše slova, aniž by si zpočátku uvědomovalo, že se skládají z hlásek.

Máte-li předškoláka, zkoušejte s ním:

  • hledat nejprve první hlásku ve slově a pak i další
  • rozlišovat podobná slova nebo slabiky
  • hledat rýmy
  • vytleskávat slova na slabiky
  • trénovat si zapamatování řady slov nebo vět.

Rozvoj zrakového rozlišování

Schopnost rozlišovat zrakem detaily umožní dítěti ve škole především rozeznávat písmena a číslice, pohybovat systematicky očima při čtení a také vyznat se v prostoru stránky v sešitě či knize. 

Už před nástupem do školy je proto dobré, abychom trénovali například:

  • rozpoznávání detailů obrázků, stejných a nestejných tvarů, zrcadlově otočených předmětů apod.
  • skládání čehokoli z částí, kde dítě rozlišuje správnou polohu kostek, puzzle nebo dílů rozstříhaného obrázku
  • sledování řad obrázků zleva doprava a shora dolů
  • zrakovou paměť – například pomocí her zaměřených na zapamatování obrázků, umístění předmětů a podobně.

 

Rozvoj matematických dovedností​

Pokud s předškolákem počítáme, nezapomeňme na všechny předmatematické dovednosti:

  • TŘÍDĚNÍ podle více kritérií najednou (třeba „vyber velké modré kruhy“)
  • POROVNÁVÁNÍ (větší, menší, více, méně, nejméně)
  • ŘAZENÍ (např. od nejmenšího k největšímu)
  • URČOVÁNÍ MNOŽSTVÍ (po jedné, nebo ideálně do 3-4 i pouhým pohledem)
  • na TŘÍDĚNÍ je zaměřen úkol V potravinách
  • na POROVNÁVÁNÍ jsou zaměřeny úkoly V potravinách, Ovoce a zelenina, Panda
  • na ŘAZENÍ je zaměřen úkol Panda
  • na URČOVÁNÍ MNOŽSTVÍ jsou zaměřeny úkoly Ovoce a zelenina, Hrnečky, Květinářství

Rozvoj grafomotoriky​

Grafomotorika je dovednost ruky:

  • správně uchopit tužku
  • jistě a plynule vést čáry po papíře
  • kreslit dle vlastního námětu
  • napodobovat tužkou tvary.

Měli bychom proto u předškoláka podporovat všechny tyto dovednosti – od nácviku správného držení tužky, uvolňování ruky, podněcování kresby s obsahem až po nápodobu písma. 

Grafomotorická cvičení mají velké množství variací. Pro inspiraci přikládáme několik  pracovních listů. Na každý z uvedených úkolů můžete vymýšlet vlastní obměny. 

U rybičky nemusí být tahy přesné, ale plynulé a ruka uvolněná. Naopak u lva dejte pozor na správnou velikost a ostré špičky, obloučky u medvěda by měly být zase pěkně kulaté a dostatečně široké. Smyčky a bubínek jsou nejtěžší a dobře u dítěte prověří spolupráci ruky s okem (kdyby se dětem smyčky nedařily, nejprve si je zkuste na velký formát papíru a ruku jim nejprve veďte).